Pages

Wednesday, November 11, 2009

Modern Warfare 2


När jag sade att Uncharted 2 Among thieves var det bästa spelet någonsin tänkte jag inte på att Modern warfare skulle släppas dagen efter...Nu harjag precis spelat igenom det och kan det vara så att jag hade fel...?




Vid det här laget vet väl de flesta vad Call of duty 4 Modern warfare är ? ok, det är ett av de mest uppskattade spelen någonsin. Det är även ett av de roligaste och snyggaste spel som gjorts, det blev enväldigt hyllat av i stor sett alla och därför var hypen angående tvåan rätt så stor. igår släpptes tvåan och jag har för bara en halvtimme sen klarat det så det är som första svenska bloggare jag stolt presenterar.
Den första inofficiella recensionen av Modern Warfare 2.

Storyn i Modern warfare 2 tar vid fem år efter ettan och en rysk terroristgrupp ledd av en man endast känd som Makarov, mejar ner en hel flygplats full med människor i Ryssland, helt klart en av de otäckaste upplevelserna i ett spel på länge eftersom du är en av dem som kallblodigt mejar ner skrikande människor utan att ens blinka, som hämdaktion mot USA och England för vad dem gjorde mot Ryssland i förra spelet. Med i terroristgruppen finns en Amerikansk Undercoveragent som blir dödad av Makarov och på så sätt, när Rysk polis hittar hans lik, kan Ryssarna skylla allt på USA. Detta är starten på det första kriget som utspelat sig på Amerikansk mark sen Inbördeskriget för över två hundra år sedan. För att förhindra att kriget eskalerar och även för att rentvå Amerikas händer så tillsätts ett specialteam av Soldater som valdes ut efter vad som hände för fem år sedan. Deras uppdrag är att på ett sätt eller annat Få tag på Makarov och få honom att erkänna.

Dock finns det individer inom konflikten som inte utgör sig för vad dem faktiskt är och ordespråket "all's fair in love and war" passar väldigt bra in i Modern warfare 2.
Det man kan säga om historien är att den inte den mest orginella någonsin, även om krig på amerikansk mark inte förekommer ofta i filmer och än mer sällan i spel så finns det många segment som inte känns särskillt nyskapande alls. Det spelar ingen roll för det handlar ju inte bara om storyn, det handlar om hur man berättar den, och här berättas den med magnifik precision och en finstämd känsla för dramatik. Mer än en gång drog jag efter andan eller spärrade upp ögonen för vissa delar av spelet är så välregisserade och ypperligt spännande att man verkligen sugs in i bilden och man känner som att man faktiskt är med i en Jerry Bruckheimer rulle. Det finns till och med stunder då man nästan sitter med en klump i halsen eller väser mellan tänderna av ilska. Det är helt enkelt allt man önskar av en riktigt bra historia.

Nog pratat om historien, jag vill inte spoila nåt som kan förstöra upplevelsen för dig så vi går vidare till de Tekniska aspekterna.

Grafiken.
Den må vara underbar och ibland undrar man verkligen om det faktiskt inte är på riktigt, speciellt under ett av de tidigare uppdragen som utspelar sig på en stormig militärbas, belägen högt upp på ett berg som du delvis måste bestiga, men det är inte det snyggaste spelet jag sett. Det är och förblir Uncharted 2 för det finns faktiskt en del missar i MW 2. Det är dock sånt man förväntar sig av ett FPS eftersom mer fokus läggs på själva gameplayaspekten än på detaljarbete i såna spel så kan man märka av en viss stelhet i karaktärerna nör man kommer för nära och vegetationen är på nära håll så platt, dock är det inget nytt i FPS spel eftersom man oftast bara rusar igenom sådana spel ser man inte sådana missar, om man bara tittar på hur spelet ser ut på det stora hela är det helt klart ett av det snyggaste spelen som någonsin gjorts, speciellt för ett FPS och ännu mer speciellt för ett Multiplattformsspel. Det viktigaste i ett FPS är ju självklart kontrollen och den finns det en hel del att säga om

Den är grym, den har förvisso inte utvecklats något alls i stort sett sen förra spelet men varför ändra på ett vinnande koncept? kontrollen i ettan var ju fulländad, något dem har ändrat på är HUD:en. Den har fått en del skönhetslyft och känns en aning mer minimalistisk vilket bidrar till verklighetskänslan förstärks avsevärt. Sen kommer vi till det som verkligen får en att känna som om man faktiskt var mitt i ett brinnande Washington D.C, ljudet.

Explosioner dånar och kväver det eviga radiotjattret och det skoningslösa smattrandet från dussintals maskingevär som skär genom luften och träffar allt från trä till människokött, sedan tystnar kaoset och det enda man hör är regnet som smattrar mot hjälmar och en ensam soldat som ropar efter sin trupp och ens egna hjärta som pumpar adrenalinet genom dina vener. Ljudet bidrar till mycket i spelet och är nog en av de mest övertygande ljudmattor som ligger på dagens spel, och detta försämras ju inte av att vissa av filmvärldens vassaste skådespelare lånat ut sina röster till några av huvudkaraktärerna. Vad sägs om Lance Henriksen, Kevin McKidd och Keith David. Dem bidrar med att actionfilmskänslan höjs och att man inte tröttnar på dialogerna i spelet, vilket det finns många av.

Men om det finns nåt som verkligen lockar folk till Modern warfare franchisen så är det Multiplayerdelen av spelet. Jag minns att jag spenderade otaliga timmar framför Modern warfare och ägde N00bs och jobbade mig ända upp till högsta rangen, det var helt klart något som var så beroendeframkallande att någon så antimultiplayer som jag kunde sitta med i flera månader med innan jag till slut inte orkade mer och slutade spela. Sen dess har jag aldrig spelat ett multiplayer spel mer än några dagar kanske ett par veckor just för att jag inte gillar det...Så vad tycker jag om multiplayerläget i MW2? Ingen aning, jag har i te rört det, delvis för att det finns säkerligen nog att skriva om det för att fylla upp en hel egen recension (wink wink) och delvis för att när jag blir klar med den hör recensionnen har jag bara ett par timmar på mig att sova innan jag ska upp och jobba så jag har faktiskt inte tid just nu.

Men allt som allt så kan man säga att Singelplayerdelen av Modern Warfare 2 är underbar. Den var allt man kunde önska sig och allt man hoppats på och lite till, dock slår den inte Uncharted 2. Jag säger inte att det är något negativt, jag säger bara att det är svårt att slå det perfekta spelet. Så mitt aningen förhastade uttalande om Uncharted 2 stämde trots allt, nu kan jag pusta ut och jag slipper sitta uppe resten av natten och skriva om min Uncharted 2 recension.

Hå hå, Modern Warfare 2, din explosivt spännande historia färgar mina hår grå och du är grym som få.

No comments:

Post a Comment