Pages

Friday, November 20, 2009

Neckbreakers ball


Devildriver är ju grymma och att dem kommer till sverige är ju grymmare, men vet du vad som är grymmast ? Att Behemoth spelar på samma spelning. Devildriver OCH Behemoth på samma kväll, stockholm will melt.




För två år sedan var jag funktionär på Arvikafestivalen, det var liksom gratis inträde och mat så varför inte. Det var inte så många band jag ville se det året, vilket ju är bra för det är meningen att jag ska jobba och inte springa på konserter, men ett band ville jag verkligen se, och det var Behemoth. Jag har de aldrig hör dem förut eller ens hört talas om dem förut men när jag läste festivalguiden stod det följande "Behemoth har, i snart tjugo år, varit det mest prominenta och helt klart tyngsta blackmetal i Polen. Så tunga att dem faktiskt inte ens får spela i sitt hemland" Den lilla texten tillsammans med namnet Behemoth gjorde mig alldeles knäsvag. Den fetivalen såg jag vartenda band jag ville se...förutom ett, kan ni gissa vilket ?

Senare på natten så fick jag höra av en journalist från en metaltidning att jag missade festivalens bästa spelning, det kunde jag verkligen tänka mig.
Sen dess har jag lyssnat en hel del på Behemoth och insett vad det är jag missat och journalisten hade rätt. Om dem låter hälften så bra live som dem gör på skiva så är det helt klart värt att dö för. Igår natt fick jag reda på det, Igår natt var det Neckbreakers ball !!!

Det var fyra band som skulle spela, först ut var ett Amerikanskt band vid namn Arsis. Är det bara jag som tänker Arsis ? Arses ? Asses ? arses är ju det brittiska uttrycket för asses och Arsis låter väldigt mycket som just arses. En väldigt slående beskrivning eftersom bandet var skitdåligt, nej så farligt var det inte, det var ett Ok band, ett sånt där som försvinner i mängden och därför aldrig blir större än att få spela på fryshuset, det var den vanliga uppsättningen, två gitarrister varav en "sjöng" också. En basist som aldrig hördes och en trummis som var...bra. Jag kan inte direkt uttala mig om låtarna eftersom jag aldrig hört dem förut men dem var...ok, hela deras grej var att vara ok, till och med arrangörerna förstod det och satte dem därför först på kvällens agenda, så man blev av med dem.

Därefter var det dags för Sverige att ta i för kung och fosterland, Scar symmetry, en In flames klon skulle man väl kunna kalla dem men eftersom jag aldrig varit ett fan av Bandet som kom från Sveriges rövhål så tyckte jag att Scar symmetry var bättre. Dem var ganska så otajta live dock, trummisen missade här och där, det hördes, till och med jag som inte hört bandet förut kunde höra att han missade så det var ju synd och sen så träffade inte deras clean vocals sångare alla noter, ibland låg dem bara för högt upp och hans röst räckte inte till helt enkelt. Som jag när jag brölar på Rockband. Dock hade dem en väldigt skön stagepresence, dem pratade mycket med publiken och basisten lät till och med en i publiken plinka på slutet av en av låtarna, EPIC.

så, nu var vi äntligen av med förbanden, bring on the metal. Nu var det dags att börja headbanga på riktigt. Först ut var Devildriver. Ett svårt band att förklara, dem verkar ju vara ett vanligt dödsmetall band om man tänker på namnet och vissa låt titlar, men på secenen ger dem oss en bild som mer liknar en gangsterhiphop grupp, missförstå mig rätt nu, dem är ju fortfarande metal men istället för att gasta om drakar eller zombbier så säger Dez Fafara att Weed and pussy and being on the road is what it's all about, you can go to the same fucking job every day and I'll be doing this shit. Dem gör inte musik för att sprida ett meddelande eller för att säga något med musiken, dem gör musik för att det är fucking awesome och dem ÄR fucking awesome, lite för självgoda on stage kanske men dem vet hur man får igång publiken. Till och med jag var med i piten, men om man är på Devidriverspelning måste man ju vara med i the fucking circlepit. Det är ju deras grej liksom. men även om jag gillar Devidriver så var det inte därför jag var där, jag var där för att se Behemoth, och nu var det dags. Äntligen.


Det går inte att beskriva deras storhet, dem var helt fenomenala live, dem hade inget att jobba med, inge scenshow (det var en väldigt lite scen) eller nånting, allt dem hade var lite lampor, lite props och sin egen närvaro, och det räckte. Dem är verkligen hur hårda som helst, det var så jävla häftigt att se dem live till slut. Dem spelade alla låtar man ville höra. Conquer all, At the left hand ov god, LAM, Lucifer, och Ov fire and the void. Det var helt klart en perfekt spelning, inte den bästa jag vart på men helt klart en perfekt spelning, kan ni tänka er hur min favoritspelning var, mmm.

satan i gatan vad det svänger när Devildriver och Behemoth river av sina bästa slagdänger

No comments:

Post a Comment