Pages

Tuesday, June 25, 2013

The internship






Ok, så jag lärde mig ett par saker av the internship.

Det är ok att vara lite bakom flötet när det gäller teknik. Jag anser mig själv vara lite av en teknofob, inte att jag liksom undviker teknik men att jag gärna använder den teknik jag behöver och skiter i resten. Ibland känns det som ett handikapp men om man ska lyssna på våra hjältar Nick och Bill så är det bara bra att inte alltid vara bunden vid all teknik som finns och hela tiden hålla sig uppdaterad med det senaste av det hetaste liksom. Ta till dig det du kan använda, låt någon annan använda resten liksom.


Och den andra saken, jag vill aldrig jobba på Google. Ok, det vi fick se var inte faktiskt google "jobbet" utan Google campuset där alla interns tävlade om att få ett jobb. Det var en sjukt tävlingsinriktad miljö, som alla påstod skulle vara en plats där man jobbade tillsammans, men ändå så slogs alla lag egentligen mot varandra med nävar för att komma först. Seriöst, det var våld inblandat. För det andra så verkade det inte vara en hållbar miljö. Istället för trappor i lobbyn hade de rutschkanor och ingen verkade faktiskt jobba. Alla bara gick runt och spelade volleyboll eller satt i en soffa och slösurfade, eller så åt de sig smällfeta på all gratis mat. Hela stället verkade vara en enda stor röra där man ska vara den skarpaste kniven i lådan och verkligen måste slåss för att komma längst fram. Samtidigt så skulle man ta det lugnt, umgås med alla andra interns och bara ha det roligt. Jag fick det inte att gå ihop, det kändes inte som en miljö för studier, mer som en stor lekplats.
Sen fanns det en hel del pretentiösa detaljer som nästan fick mig att kräkas. Den mest motbjudande var "the nap'o'pod" Istället för att ha ett "lugnt rum" som man hade förr i tiden, hade Google ett avskilt område där det stod en massa Futong liknande stolar som hade någon sorts sfärisk kupol man kunde stänga och utesluta omvärlden en stund. Är alla på Google verkligen så ADHD att de inte kan lägga sig i en soffa eller på en bänk och bara "shut down" en stund ? Måste de ha en speciell "pod" för att kunna slappna av ? Ännu en motsägelse...




Så, vad tyckte jag om filmen då ?
Äh. den var ok, del riktigt roliga scener som verkligen fick mig att asgarva och en duglig samling Cookie cutter karaktärer som kanske inte alla fick samma utrymme att växa men som höll igenom hela filmen (förutom den där förbannade Lyle, han störde jag mig på), Vince Vaughn och Owen Wilson var comedy gold i Wedding crashers. I The internship så håller det inte riktigt lika väl. Ett av skälen är tyvärr att de båda måste hålla tillbaka på obsceniteterna eftersom filmen var PG-13.
Allt som allt så var det en helt ok komedi, hyfsat många skratt och vissa karaktärer som man kunde relatera till.

Om ni undrar något mer så kan ni ju alltid Googla det...Ha ha...

No comments:

Post a Comment