Pages

Wednesday, October 21, 2009

Creep



Hur ofta ser man en brittisk slasher ? inte allt för ofta
Hur ofta ser man en brittisk slasher/tortyrskräckis ? typ aldrig

The creepy countdown continues...




Jag är inget direkt fan av slasherfilmer, visst finns det ju ett par eller tre som är bra men för det mesta så ogillar jag starkt hela den genren. Då fick jag höra talas om en film, en brittisk slasher vid namn Creep. Jag tänkte "shit, det är inte ofta, den kanske kan vara nåt"

Så jag tog mig en titt och jag kom fram till att...Det spelar ingen roll vart ifrån en slasher kommer ifrån, dem är fortfarande samma sak, samma kvalitet och alla är lika dåliga.

Creep handlar om en tjej som somnar på tunnelbaneplattformen och vaknar en stund efter att det sista tåget gått. Hon upptäcker ganska fort att hon är fast därnere tills det första tåget börjar gå, vilket är ett tag kvar. Dock kommer det ett tåg till som hon självklart hoppar på, efter ett tag så stannar tåget mitt på spåret och sitter nu ännu mer fast (för fan,det har gått typ tio minuter och hon har betett sig dummare än alla andra slasher hjältinnor tillsammans) på tåget finns det dock en person till...den där dryga killen från festen som hon var på väg ifrån, vänta ett tag hur visste han vart hon var på väg ? man såg klart och tydligt att han inte följde efter henne från festen, hur som helst så har han snortat lite kolombiansk snö och känner sig lite pilsk...Ja han försöker våldta henne. Dock öppnar nån en av dörrarna på tåget och rycker ut killen och lemlästar honom.

Jag vet, helt crazy asså. Efter det här fortsätter filmen att vara en av de tråkigaste slasherfilmerna jag sett sen Fredagen den 13 del två. En efter en blir alla som hon stöter på mördade, vilket inte är så många så vad är det här för nån jävla fail slasher ? Dock händer något efter ungefär halva filmen. Den förvandlas till en typ Hostel/Saw kopia, dem avslöjar vem galningen är och dem stänger in tjejen tillsammans med felr fångar där dem får vänta på att bli mördade. Det händer inte alltför ofta, så nu försöker dem fly innan dem blir hämtade av mördaren.

Det är en väldig avväpnande helvändning som dock inte håller eftersom detinte blir så mycket tortyr, för vi det här laget är det en knapp halvtimme kvar av filmen så det mesta av filmen handlar om flykten.

Så som det ser ut nu så är det ju en helt ok film som kanske inte riktigt lyckas med att förnya genren så mycket som den försöker, samtidigt begår den en hel del misstag som verkligen sänker betyget

1. Hjältinnan (spelad av Franka Potente) är inte alls så oskuldsfull eller ens trevlig som man mer eller mindre måste vara för att man ska någon sorts sympati från publiken, man vill inte att hon ska överleva. Istället sitter man och hejar på alla biroller som dock dör på rullande band.

2. Dem ger mördaren ett ansikte, helt plötsligt är han inte något ondskefullt som smyger runt i skuggorna och mördar folk, nu ör han en ful och tanig liten skit som inte alls är läskig, visst är han läskig för han är fortfarande fett ond men det lyckas dem också paja med nästa misstag

3. Dem ger mördaren/galningen en bakhistoria och en agenda med sitt dödande. Nu finns det ingen mystik kvar och dem har till och med lyckats ge the creep lite sympatiska sidor, vad är det för en antagonist ? man ska ju inte gilla mördaren mer än hjältinnan...

Allt som allt failar Creep rätt jävla hårt när man överanalyserar som jag gör men om man bara tittar på filmen för tittandets skull...Så är den fortfarande inte så bra. Det finns för få ljusglimtar där nere bland tunnlarna och till slut vänder man bara om och går upp på perrongen igen (vitsigt värre)


Meningslös slaktfilm med dryg hjälte gjorde inte att mina isiga känslor för genren smälte.

No comments:

Post a Comment