Pages

Thursday, October 22, 2009

Besökarna


Nu har vi verkligen hamnat i skymmningszonen, en svensk skräckfilm, det visste jag inte ens att det fanns. Nu ska jag ta reda på om den är något att ha, vågar du följa med ? The creepy countdown continues...




Svensk film är inte bra, inte om man tittar på hela industrin, visst finns dem men dem är few and far between. Så nör jag hittade en svensk skräckfilm från 1988 var jag mer eller mindre tvungen att köpa den.

Jag satte igång den och väntade mig ett stort jävla fail, och kan du gissa om jag blev överraskad.

Besökarna var nämligen en riktigt bra film, nej nej, en film med Kjell Bergqvist och Johannes Brost som jagar spöken...jag menar det går ju inte att titta på men låt mig förklara.
Filmen handlar om Berqvist och Lena Endre som precis har köpt ett nytt hus, ny bil och helt enkelt bytt upp sig, men det går inte lång tid innan det börjar hända saker i huset, mystiska ljud i väggarna, fotsteg på vinden och ett mystiskt rum uppe på vinden som inte går att öppna. Det ligger en otrevlig stämning över hela filmen och det känns verkligen som om familjen lider av det som händer. Men det som verkligen får Besökarna att sticka ut är just att det är en svensk rysare som inte är dålig...Visst kan det ju inte vara så svårt att göra en bra svensk film, så länge man försöker hårdare än Harald Hamrell eller Daniel Lind Lagerlöf, men att göra en bra svensk skräckfilm...Det är svårt.

Så det finns inget mer att säga, se den, det är den enda genuint kvalitativa svenska skräckfilmen som någonsin gjorts, i alla fall som jag har sett.

Det blev lite kort det här, hmm...när man tänker efter så är Besökarna inte alls speciell, det enda som gör den något utöver alla andra filmer är just att den är svensk. Jag ska nog titta på filmen igen och tänka efter...håll ut.







AAAAAHHHHH!!!!

Nej jag bara skojade, den är fortfarande bra, den är faktiskt en av de bästa svenska filmerna jag har sett, för det är inte ofta som svenska filmmakare go out of the way och gör något vågat, jag menar om man tittar de senaste decenniets svenska filmutbud, hur många filmer har varit bra och hur många har varit polisfilmer ? just det. Man önskar bara att fler svenskar ska våga sig på något nytt för vem vet, ibland kanske man lyckas.


Johannes Brost och Kjell Bergqvist jagar spöken med en svensk twist, mycket bra tycker jag.

No comments:

Post a Comment