Pages

Sunday, September 6, 2009

The hangover

Dagens Komedier håller för det mesta en mycket högre standard än vad dem gjorde för ungefär fem år sedan, då hade vi scary movie 3 och en och en annan Adam sandler film. Men så kommer en film som välter omkull hela humorgenren och tvingar alla andra komedier att gå ner på knä och buga, den filmen var The 40 year old virgin. Judd Apatow skapade en komedi som var så vulgär, så sprängfylld med svordomar och snuska att man blev ganska paff asså, men samtidigt var det en väldigt eftertänksam och försiktig filkm som hade karaktärer som utöver det vulgära roliga även var riktiga människor. Efter det så har Judd Apatow regerat i hollywood när det gäller komedier (förutom ett kort tag då Kevin Smith åter ägde tronen med Clerks 2) och det känns som om alla komedier har gjorts med hjälp av Apatow productions. och alla andra komedier som inte hade med den mannen att göra liksom hamnade lite i skymundan. Jag har länge haft svårt att tänka mig att det kunde komma en komedi, i en tid som denna, som inte Apatow var inblandad i skulle kunna vara rolig, och speciellt inte roligast, men i dag såg jag en revolutionär som stred mot allt för att bevisa motsatsen...The hangover.

Regisserad av den mindre kända regissören Todd Philips, som precis innan Apatowtiden gjorde filmerna Old school och Starsky and Hutch, och skriven av folk jag aldrig hört talats om tror man inte att den ska vara rolig. Man förväntar sig ett eller två skratt och sen mest fnitter och leenden men den slår det mesta som hollywood pumpat ut på sistone. Philips låter karaktärerna och manuset stå absolut i centrum men vågar ta en del tekniska chansningar med regin för att förstärka känslan, han använder flera korta montage och vissa scener påminner nästan lite om scorsceses filmer och detta gör att filmen får en mer allvarlig underton i vissa scener som kräver det, men han slänger gärna in helsjuka saker som påminner oss om att det faktiskt är en komedi. Manuset som kanske inte når upp till Apatows filmer när det gäller den dramatiska och allvarliga delen är fortfarande väldigt välskrivet men satsar mer på humor som bara är humor, och det är vad den här filmen levererar. Det var verkligt länge sen jag garvade så hårt som jag gjorde på Hangover. Det är minst ett skämt i minuten, det kan vara en kul komentar eller bra något som händer, det var allt från slapstick till en del ganska smarta skämt och en hel del simpla skämt också.

Huvudrollerna spelades av folk jag aldrig sett förut men jag hoppas verkligen att jag ser dem igen snart varje karaktär var välskriven och alla hade sina stunder i filmen, ingen fick mer utrymme än nån annan. Och så alla cameos, den dryga doktorn från knocked up, POW killen från stepbrothers, arga skolpolisen från Pineaplle express och Bilson från How I met your mother. Hur som helst så var det en riktigt rolig film som jag gärna ser om när som helst och jag rekomenderar The hangover varmt till alla som uppskattar genuin humor.

No comments:

Post a Comment