Pages

Saturday, March 6, 2010

A serious man











Den andra filmen i min odyssé är bröderna Cohens senaste alster, och vad ska man säga ?
Jag har inte riktigt funnit deras filmer särskilt bra på senaste tiden, allt dem har gjort efter The big lebowski (förutom The man who wasn't there) har varit sådär.

Men A serious man bryter den olyckliga trenden. Historien om Lawrence Gopniks resa från gift, lycklig och en rättskaffens man tar snabbt en ovänlig vändning och den ena olycka efter den andra drabbar honom. Hans fru lämnar honom, hans ärlighet ställs på prov och hans granne försöker bygga ett båthus på hans tomt. Allt detta plus att hans son, som röker alldeles för mycket mariuana (är det ingen som tycker att han beter sig väldigt konstigt ? alla bara ignorerar hans röda ögon och slentrianmässiga...sätt som om dem inte fatta nånting liksom) skall ha sin Bar Mitzvah.

Larrys mer och mer labila livsstil skildras så vackert att man nästan kan tro att det var Herzog som regisserat filmen, men vad som gör den Cohensk och unik är dess urvattnade och aningen vridna verklighet och blandningen av nattsvart humor och det djupaste av allvar blandat med en gnutta melankoli, ofta hamnar filmens fokus på små saker, sådant som kan irritera en något väldigt, vilket förstärker känslan av ökande ilska och galenskap. Mot slutet av filmen kan man verkligen förstå varför Larry handlar som han gör. Nej jag får inte säga mer.

Frågan kvarstår dock, är det här årets film ? av dem jag har sett (av dem nominerade filmerna då) så måste jag ur en strikt objektiv syn säga ja. Regin är superb, fotot likaså, musiken är fenomenalt subtil och användandet av visuella metaforer gör mig alldeles varm i själen. A serious man är en riktig film, så ur en subjektiv synvinkel hamnar A serious man inte långt bakom min favoritfilm bland nomineringarna...vilken som är min personliga favorit ? det får ni se sen. Min professionella favorit är dock för stunden A serious man.

Att fånga känslan av en allvarlig man är något som bara Bröderna Cohen kan.

No comments:

Post a Comment