Pages

Wednesday, August 14, 2013

Tenacious D på Gröna lund







Den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge. Så är ju ordspråket skrivet, frågan är om det verkligen stämmer.


För 12 år sedan hörde jag Tenacious D för första gången, det var på MTV (på den tiden då det fortfarande handlade om musik) och de spelade Tribute. Jag tror de flesta i min ålder känner igen sig i den lilla historien, den videon var ju verkligen "the shit" på den tiden. Sen hörde man ju inte så mycket mer, det var först ett par år senare som jag hörde resten av skivan, då såg jag även TV serien och då blev jag ett jättefan.

Dock så är Tenacious D ett band som inte bara är ett band, de har en massa andra saker för sig och musiken är inte alltid i centrum, därför har skivsläppen varit då och sporadiska. Den senaste skivan var den första på sex år (då den fenomenala skiva The pick of destiny släpptes med tillhörande långfilm, den också fenomenal ) och på grund av detta är de inte ute och turnerar allt för mycket. De har faktiskt bara varit i Sverige en gång förut och det var 2002. Så det här var den första chansen jag haft att se dem live. Det är något jag väntat på sen typ 2007.

Så då återstår frågan, var det värt all väntan?
Det korta svaret är ja.

Det långa svaret är, självklart!!!


Det var inte så mycket en konsert som det var...en föreställning. Tenacious D är ju som sagt inte bara musiker, de är underhållare. Det faktum att Jack Black har en väldigt stark och mångfacetterad röst och att Kyle Gass är en av de bästa och mest tekniskt fulländade gitarrister som lever idag är bara ett stort plus eftersom de, utöver sin musik, bjuder på någon sorts blandning av Stand up, teater och musikal.
Tenacious D är helt enkelt en upplevelse utöver det mesta. Är det den bästa konsert jag någonsin varit på? Nja...topp 10 helt klart,. Var det den mest underhållande...föreställningen jag någonsin varit på? utan tvekan, jag hoppas bara inte att det tar 12 år till innan de kommer tillbaka. Den som väntar på något gott kan faktiskt vänta för länge.

No comments:

Post a Comment