Pages

Friday, August 16, 2013

The wolverine





Jag läser inte serietidningar...ok, jag läser en del serietidningar, men jag brukar hålla mig till så kallade "oneshots" och äldre serier (typ The Swampthing och de gamla Detective comics). Varför då? Undrar ni säkert. Jo, för dagens mest populära serietidningar är såna som publicerats kontinuerligt sen tidigt 60-tal.

Detta innebär att författarna har, om och om igen, re-bootat storyn eller hittat på alternativa tidslinjer eller gjort en cross over med andra serietidningar. Det finns till och med några tillfällen då hela universum har startats om för att det blivit för krångligt och infekterat för att kunna fortsätta.
Därför har jag försökt hålla mig borta från serier och istället tittat på film, men under det senaste två decennierna har serietidningar smugit sig in i filmbranschen och i stort sett tagit över. I början var det coolt, nu kunde jag (och andra likasinnade) få uppleva serietidningsvärlden på ett mer strukturerat sätt, och bäst av allt, från början och utan all förvirring.



Spola nu fram tiden till 2008. Iron man har premiär och ett glädjeskri hörs genom världens nördcommunity. För samtidigt som Iron man gick upp på dukarna började ett rykte spridas, det började viskas om att Iron man bara var första munsbiten av en mycket större kaka, nämligen en Avengers film. Och så vips hade filmvärlden transformerats till en filial av serietidningarnas galna värld.
Så vad har allt det här med The wolverine att göra? Jo, det ska jag berätta för dig.


Wolverine (eller Logan, som han nu föredrar att bli kallad) bor ute i skogen. Han har gömt sig från resten av världen för att inte någonsin kunna skada någon igen. Vad han inte vet är att någon spionerar på honom. Så när han väl beger sig ner från berget för att ta hand om några tjuvskyttar blir han upplockad av sin stalker. Hon utger sig för att jobba för en av Logans gamla vänner från Japan, och han behöver Logans hjälp...


Det är premissen, utan att spoila för mycket. Efter det så fortsätter filmen i en hiskelig fart och hade inte Logan haft järnklor och varit, i stort sett, odödlig så hade man lätt misstagit det här för en helt vanlig action film. Det är dock The wolverines största styrka, det är inte nästa del i X-men. The wolverine är serietidningsfilmernas första fristående uppföljare...fram till slutet då den faller sönder totalt. Istället för att bara ta slut och vara en av de bästa serietidningsfilmer någonsin så var dem tvungna att göra en sån där scen efter eftertexterna. Vad den avslöjar tänker jag inte säga men låt oss säga såhär, den är inte längre fristående. Nåt jag måste säga är att även om jag är lite sur på att de förstörde slutet så blev jag jävligt pepp på nästa film (men det kan vi diskutera en annan gång)

Så allt som allt var The wolverine en frisk fläkt i den allt för unkna serietidningsfilmcrossovervärlden. Utöver det så var det en av de bästa action filmer i år.

No comments:

Post a Comment