Pages

Saturday, January 18, 2014

Jack Ryan: shadow recruit






Först och främst...Jack Ryan:shadow recruit. Vad är det för ett namn på en film egentligen? Det låter som namnet på en film som någon tittar på i en dålig sitcom eller en familjefilm, vad jag försöker säga är att jag inte gillar titeln.

När jag först hörde talas om filmen så tänkte jag att titeln skulle vara det minsta problemet. Dem verkade ointressant, lam och det kändes som att Jack Ryan var en kataktär som inte borde återupplivas, men vad vet jag. Av någon anledning så drog jag paralleller mellan Jack Ryan och frra årets mjäkigaste actionfilm Jack Reacher. Den mest uppenbara kopplingen är väl namnen, men det fanns mer. Stora namn (Jack Reacher hade ju Tom Cruise och Werner Herzog, Jack Ryan har Kevin Costner, Kenneth Brannagh och Keira Knightly) i en till synes oinspirerad actionthriller baserad på en väldigt omttckt litterär karaktär som haft huvudrollen i otal kioskvältare.

Alla indikationer pekade på att Jack Ryan skulle bli den nya Jack Reacher, årets piss i nilen helt enkelt, men riktigt så illa var det inte. Jack Ryan var faktiskt en helt ok actionthriller. Du hade ett spännande och samtidigt väldigt trovärdigt manus. Kevin Costner var precis rätt mängd stel och hade stor nog roll gör att inte bata kännas som ett namn på postern för att tjäna pengar. Kenneth Brannagh gjorde en helt ok insats som en aning överspelad skurk och som en underspelad regissör (det saknades lite liv och glädje i regin men annars var det...bra liksom) och Keira Knightley förbluffar som alltid med både sitt utseende och sin skådespelartalang.
Chris Pine är ju Chris Pine men han spela rollen som oerfaren agent riktigt bra. I slutändan så måste jag erkänna att jag hade fel. Jag förväntade mig en fet jävla kalkon, men Jack Ryan:shadow recruit var faktiskt en riktigt fin trerätters, bara en aning för ljummen och en aning underkryddad.

Men den var i alla fall ingen Jack Reacher, vilken jävla smörja denfilmen var asså...

No comments:

Post a Comment