Pages

Friday, October 4, 2013

The Creepy countdown 2013





Välkommna till The Creepy countdown 2013. Der var ett tag sen och därför ska vi göra något riktigt speciellt den här gången. Tidigare har jag listat läskiga filmer och diskuterat olika känslor som olika skräckfilmer har väckt, men i år blir det annorlunda...



Vi vet alla att filmer kan vara extremt läskiga (läs min recension av The woman on black så får du veta exakt hur jävla läskig en film kan vara) men spel är någit som jag länge undrat över om de kan vara läskiga.
Visst finns det läskiga spel, det vi allihopa, men jag satte mig ner och börjad finurla på vilket spel som var det läskigaste. Jag började finkamma internet, vänner och min egen hjärna för att kunna göra en lista över de läskigaste spelen, sen skulle jag spela dem, recensera dem och utröna det läskigaste spelet av dem alla. Så efter att ha listat de 30 läskigaste spelen jag kunde hitta satte jag och min syster oss ner och började spela. För att göra det hela lite roligare så satte vi upp en kamera som filmade våra reaktioner, tanken var att själva videon av oss när vi sitter och skriker skulle vara recensionen.


Till en början gick det bra, vi spelade en del spel som verkligen fick oss att Hoppa till, men efter några veckors spelande (vi spelade bara på Tisdagar och Torsdagar eftersom jag har eftermiddagarna, och set är därför som det var tyst på bloghen umder en längre tid) så insåg vi att även många de läskigaste spelen inte var så skräckinjagande som de borde vara.

Projektet var nära på att falla sönder. Vi hade filmat 6-7 spelsessioner utan att det framkallat ett enda skrik. Vad skulle vi visa upp om vi inte hade material som var underhållande? Så jag började grubbla över varför spelen inte var läskiga. Hur kom det sig att några av de spel som världen över hyllats som de läskigaste genom tiderna inte ens fick oss att dra efter andan?


Då, plötsligt, förstod jag. Det var som om en dimma lättade från min hjärna och jag såg på skräckspel med helt nya ögon...




Och där avslutar vi för idag. Som ni kanske märker kommer det här bli väldigt annorlunda. Det kommer att bli en djupdykning ner i de mörkaste skrymslen av skräckspelens inre. Tillsammans kommer vi att ta reda på sanningen om skräckspel och deras förmåga (eller ska jag säga oförmåga) att skrämmas.

Och om ni undrar vart alla videos tagit vägen, som jag skulle ha använt egentligen, så kan jag försäkra er om att ni kommer att få se dem, i alla fall de bästa av dem. Som lite extra krydda på det här årets Creepy countdown...

No comments:

Post a Comment