Pages

Wednesday, March 13, 2013

The Parking lot movie






Jag tittar inte ofta på regelrätta långfilms dokumentärer, oftast så ser jag en dokumentär på TV som är 45 minuter och som handlar om typ...den industriella revolutionen. Jag vet, inte särskilt intressant, men så dök ju Netflix upp i Sverige och helt plötsligt fanns det en massa dokumentärer som jag aldrig hade hört talas om och som jag nog aldrig skulle höra talas om om det inte var för Netflix (om jag bara fick betalt för att namedroppa asså). En av dokumentärerna som jag såg först var The Parking lot movie. När jag först läste om den tänkte jag "vafan, hur kan det här vara intressant ? En film om några högskolesnubbar som spenderar sina sommarlov osv med att jobba som parkeringsvärdar", men jag såg en trailer och det var någonting som drog mig in i filmen.
Som sagt, filmen handlar om en parkeringsplats någonstans i USA som trots dagens moderniteter fortfarande använder parkeringsvärdar. Du vet, att istället för att ha parkeringsautomater så sitter det folk och tar emot pengar när du ska "checka ut". Varför just den här parkeringsplatsen fortfarande funkar så ? Enligt ägaren (ja den är privatägd, hur konstigt det än låter) så var det så det gick till när han först startade parkeringen på 80-talet och när andra parkeringsplatser tog bort sina värdar och satte in automater så valde han att behålla sina. Han fann det mycket mer personligt och trevligare att kunna arbeta med människor istället för maskiner. Att jobba som en parkeringsvärd är dock inget som man kanske kan livnära sig på resten av livet, så de flesta som jobbar på parkeringen är högskolelever som behöver extra pengar under sommaren eller liknande. Eftersom det är ett ganska lätt jobb med mycket "downtime" så har de anställda en hel del tid att filosofera över sina liv, sin omgivning och alla idioter som inte kan parkera ordentligt, och det är det som gör filmen så intressant och stundtals väldigt rolig.

Alla karaktärer är så annorlunda men ändå har de något gemensamt. Alla har, efter att ha jobbat en tid på parkeringen, byggt upp ett hat mot alla människor som omger dem på parkeringen. De ser sig själva som de enda vettiga människorna kvar i en värld full av galningar och idioter, det blir deras enda räddning från att tappa förståndet.

Samtidigt som man får sig några riktigt goda skratt samtidigt som man lär känna en skara väldigt annorlunda och väldigt intressanta människor som befinner sig mitt i en av de mest surrealistiska platser jag någonsin sett på film, och samtidigt så kommer jag på mig själv med att sitta och säga till mig själv "men det är ju bara en parkeringsplats" men för dem så är det så mycket mer. Det är deras chans att för en gångs skull slå tillbaka mot överklassen, en chans att skapa, om än endast för en kort stund och på en liten yta av världen, total ordning och regera med järnhand. Det blir som en fungerande miniatyrversion av en diktatur...Fast på ett bra sätt tror jag.


Hur som helst så kan man inte förneka att The parkinglot movie är en väldigt rolig och hjärtvärmande film med en hel del grym musik, bland annat av en av de som jobbar på parkeringen. Mark Schottinger (ni kanske känner igen namnet) Spelar upp några, förhoppningsvis, framtida klassiker som han knåpat ihop under alla långsamma timmar där på parkeringen och på något sätt reflekterar texterna olika situationer och ideologier som har kommit till liv på denna helt vanliga, Amerikanska parkeringsplats.

No comments:

Post a Comment