Pages

Monday, June 18, 2012

Men in Black 3

När jag först hörde talas om en tredje MIB så tänkte jag "A eller hur" sen så hörde jag inte mycket mer på typ ett par år, men plötsligt dök det upp en bild på Will Smith iklädd den klassiska svarta kostymen och ryktena började igen. Det kunde lika gärna varit en bild från ettan eller tvåan som någon lade upp med titeln "Men in Black 3 behind the scenes, men det verkade som om det var the real deal och nu började man oroa sig på riktigt. Är det verkligen värt att följa upp en så värdelös film som Men in Black 2 ? Är det inte bara bättre att låta bli och inte förvärra saker som redan är...liksom sämst ? Men in Black var en grym film när den dök upp på bio 1997. Jag såg den på bio med min pappa och jag älskade den. Det var ashäftiga rymdmonster, explosioner, gigantiska vapen och Fresh prince som galaxhjälte, den hade allt som sjuåriga jag ville ha i en film. Det var den bästa filmen någonsin. Sen så gick det några år och Men in Black 2 dök upp, eller som den också kallades "MIIB" (Men in in Black ?) och självklart var jag pepp som fan, men jag hade blivit några år äldre och jag hade sett en hel del film sen MIB och fått smak för lite mer än bara monster och explosioner. Jag vet att jag låter som värsta filmsnobben och det är inte så jag försöker beskriva mig själv, jag var 11 och jag visste inte vad bra smak var, men när jag satte mig ner för att se MIIB så var det helt enkelt inte lika bra, det var samma som förut och inget nytt alls. Det gav inte direkt mersmak och slutet var skittråkigt (inga spoilers) och jag har faktiskt försökt se den igen och den är bara inte bra asså, visst har den sina stunder och en del roliga cameos men allt som allt är det en väldigt...tråkig film. Så självklart var man lite osäker på om man skulle gilla trean, men sen tänkte man efter och då kunde man ju bara inte missa chansen att se en ny Men in Black film på bio (VIP platser mind you) och så fick man hoppas på att den var lika bra som ettan, eller åtminstone bättre än tvåan (inte särskilt svåra mål att uppnå) SÅ nu satt jag där i biomörkret och höll tummarna att filmen inte skulle suga... Men in Black 3 Handlar om en jätteond, parasitisk utomjording som vill utkräva hämnd på Agent K (Tommy-Lee Jones) för att han högg av honom hans arm, spärrade in honom och hindrade hans ras från att ta över jorden, men för att verkligen kunna hämnas ordentligt så måste han åka tillbaka i tiden och döda K innan han hinner göra alla de där grejerna som han gjorde. Samtidigt så har K tröttnat på livet som agent (igen) och när han får höra att Boris the animal (the badguy altså) har flytt så börjar han ana oråd. Agent J (Smith) som aldrig hört historien om Boris blir lite snopen när K inte vill förklara för honom vad som hände för 40 år sedan och plötsligt vill inte K ha med J att göra längre. Efter ett något pressat telefonsamtal mellan de båda händer något, K slutar att existera. J minns honom men resten av världen verkar inte minnas mer av K än att han dog 1969 (resten av världen ser också väldigt annorlunda ut nu). Allt pekar mot att om J inte har tappat förståndet så har det uppstått en tidsspricka och av någon anledning så verkar J vara del av den sprickan (enligt filmen så var J där 1969 och såg allt hända, men han minns det inte och som man får vet senare i filmen...nej inga spoilers) Hela schabraket med tidssprickan skriker plothole men det är en så liten del av filmen att så fort J reser tillbaka till 1969 för att ställa saker och ting till rätta så glömmer man det, och när filmen är slut så verkar det hela ganska vettigt. Storyn är verkligen bättre än tvåan, istället för att bara rippa allt från sin föregångare (MIIB gjorde exakt detta med MIB, for shame) så hittar den på något ganska eget, men med en viss hint av ettans fish out of the water känsla. När J dyker upp på 60-talet så blir det ju lite som att börja om från början igen, han känner ingen där och han har ingen aning om hur dem gjorde saker på den tiden och tro mig, dem gjorde saker väldigt annorlunda då. Hela grejen med att filmen utspelar sig på 60-talet känns lite väl som Austin Powers men samtidigt så skapar det en hel del roliga situationer, Will Smith snor en bil från ett hotell och blir stoppad av polisen som undrar hur han kan ha råd med en så fin bil (han är ju svart liksom) det löser sig med hjälp av the neuralyzer (grejen som suddar ut ditt minne och skapar nya). Sen utspelar sig en hel sekvens på The factory (Andy Warhols väldigt hippa klubb på den tiden) där en agent är undercover (kan ni gissa vem som är en undercover agent på The factory ? nej det kunde inte jag heller). Det finns en del till såna roliga scener men faktiskt för det mesta så märker man inte direkt av att filmen utspelar sig på 60-talet, storyn kräver det, men utan tidshoppandet så hade storyn lika gärna kunnat utspela sig nu. Regin är nog den svagaste länken i denna kedja, Barry Levinson är ingen actionregissör, det märktes redan i ettan och det märks extra mycket nu när dem försöker slänga in några generiska actionscener bara för att höja tempot. Det funkar verkligen inte och filmen blir lidande, skämten funkar lika bra som förr men "pacingen" tappar en hel el och drar ner filmen lägre än vad den borde vara, men man bryr sig inte så mycket om det när man får se Will Smith i högform som Agent K (hans första film sen Seven pounds, 2008) och om det är något som verkligen får Men in black 3 att sticka ut så är det rollprestationerna. Smith är som sagt lika rolig som alltid och Tommy-Lee...är inte med så mycket, men istället får vi Josh Brolin som spelar den unga K och han är så underbar i sin roll. Det är läskigt hur lik han är Tommy-Lee Jones, allt från hur han ser ut till hur han rör sig och pratar, allt är Tommy-Lee på pricken. Josh Brolin spelar inte en ung K, han spelar en ung Tommy -Lee Jones som spelar en ung K. Självklart kommer han inte få en Oscar nominering eftersom det är en komedi, men det finns ju andra priser han kommer att bli nominerad för (vem sa T.W-Galan ? Inte jag). Sen får man inte heller glömma Michael Sthulbarg som gör en makalös insats som en femdimensionell varelse som hjälper våra agenter genom deras resa. Om inte Josh Brolin får en oscar nominering så borde Michael Stuhlbarg få det men...som sagt så är det en komedi... Så för att summera det hela innan jag drar ut på det för långt på det hela. Men in Black 3 var en bra komedi, en bra tidsresefilm, faktiskt så var det, om inte den bästa tidsresefilmen (Tillbaka till framtiden hallå) så var det helt klart den coolaste tidsresan jag sett på film. Det är svårt att förklara hur den var cool men den innefattade så många olika element som gjorde den grym, en vitsig twist på uttrycket "tidshoppande", historiska referenser och en viss spricka i den fjärde väggen blandat med väldigt bra skådespeleri och kameraarbete. Allt det gjorde MIB 3 tidsresa till den coolaste någonsin...Men tillbaka till den "korta" Sammanfattningen, var var vi ? jo. bra komedi, grym tidsresa och grymt skådespeleri men allt som allt inte mycket mer än en ganska bra film med vissa gyllene stunder Agent J: You gotta send me back to 1969... Alien: First, we gotta get high. Agent J: My man, for real! Alien: No, I mean really high Will Smith och Frank Amoruso Men in Black 3: 2012

No comments:

Post a Comment