Pages

Thursday, August 30, 2012

Hereismypodcast 20: Saker som tar slut...

Saker tar slut, både tråkiga och roliga saker tar slut till slut och även om man inte vill det så tar saker helt enkelt slut, och med dessa ödesdigra ord säger jag farväl till bloggvärlden. Det var kul så länge det varade, men som sagt, allt måste ju ta slut någon gång.

Thursday, August 23, 2012

Hereismypodcast 19: Saker som är tråkiga, saker som är ascoola och saker som bara är äckliga

En legend har gått ur tiden. Jag har, liksom av en slump fått tag på något ashäftigt och något skitäckligt hände mig på jobbet. vilken vecka och vilken podcast vi har asså.

Sunday, August 19, 2012

Sleeping dogs

Oj oj oj, det var länge sedan jag satte mig ner och recenserade ett spel, kan vara för att jag inte har spelat ett spel värt att recensera sen i vintras, men jag ska inte klaga Sleeping dogs är det perfekta botemedlet mot ett annars så (hittills) tomt spelår. Sleeping dogs är ett väldigt välgjort spel. Det har samma öppna och levande värld som Elderscrolls (fast i verklighetens nutid istället för fantasivärldens dåtid), samma råa gangsterkänsla som GTA I. Samma vertikala spelmekanik som Assassins creed, samma välskrivna karaktärer som i Uncharted och samma kick-ass fightingmekanik som i Batman Arkham asylum/city. Så när man satte sig ner och spelade spelet så bländades man fort av den hisnande och väldigt personliga story, den väldigt fria spelvärlden och den absoluta glädjen av att kunna flykicka vanligt folk på gatan, men ju mer man spelar desto mer så märker man att spelet faktiskt bara är ett stort, digitalt lapptäcke som lånat all sitt innehåll från andra spel. Man får inte känslan av att spelmakarna lagt ner så mycket jobb på spelet, asså... Spelet är väldigt välgjort och varje aspekt av spelet är av expertkvalitet, men eftersom man redan har spelat allt det här förut så kan man inte låta bli att känna sig lite snuvad på konfekten. Men man kan ju inte bara gnälla, även om spelet lånar väldigt mycket från alla andra spel (kul detalj är att till och med att vissa av kläderna man kan ha på sig i spelet är lånat från ett annat asbra spel, Just cause 2) så har den även en del originella stunder som verkligen får spelet att skina. Mest av allt så är storyn något utöver det vanliga. Wei Shen är en amerikansk polis med Asiatisk bakgrund (han flyttade från Hong-Kong tillsammans med sin mamma och syster till Los Angeles när han var åtta) som får den svåra uppgiften att infiltrera triaden i sitt forna hemland. Wei använder sina gamla barndomsvänner, som nu jobbar för den lokala gangstern, för att ta sig in och ju längre tiden går, desto högre rang får han och han blir snabbt en respekterad person inom triaden. Men ju längre tiden går desto starkare blir hans emotionella band till sina vänner i den kriminella undervärlden och han vet snart inte vilken sida han egentligen står på... Storyn är den klassiska undercover-cop storyn. Man har sett den förut i The departed, Donnie Brasco, Serpico och ett antal andra filmer (för att inte nämna spelets främsta inspirationskälla och tillika filmen som The departed är baserad på, Infernal affairs) Men även om storyn är så klassisk att till och med jag kunde förutspå vad som skulle hända så kunde man inte låta bli att dra på smilbanden av förundran. Det är sällan man stöter på så nyanserade karaktärer i ett "dumt" actionspel, speciellt Wei Shen är en så väl avvägd person att man nästan kunde tro att han var på riktigt. Han plågas av ständiga mardrömmar om vad som kan hända om han blir avslöjad. Han bär på ett nedfläckat förflutet och en stor saknad efter sin syster som dog av en drogöverdos. allt detta manifesterar sig i en person som i ena sekunden är en saklig och noggrann polis och i nästa sekund är han en temperamentsfull och hårdhänt gangster som inte drar sig från att ta i med hårdhandskarna för att få det han vill ha. ju högre upp i hierarkin han klättrar, desto längre ner i skiten gräver han sig och som alltid kommer hans lojalitet mot sina kriminella vänner i vägen för hans jobb som polis. Det är sällan man ger storyn i ett spel så mycket "praise" men för att vara ett simpelt drama om en mans val vid livets vägskäl så gör Sleeping dogs väldigt bra ifrån sig, och hur ofta är storyn i ett spel ett drama ? Inte ofta kan jag lova. Men vad gör man när man inte känner för att gå runt och vara dödsallvarlig och vandra på knivens egg ? jo då ger man sig ut i Hong Kong och lever livet, för spelvärlden i Sleeping dogs är som sagt massiv, nej det är inte den största men den är stor, och spelmakarna har lyckats klämma in "a fuckload" av sidequests, minispel och allmänt en spännande plats att bara dra runt i och spöa gangsters (eller civila om du vill, du ska ju ändå vara en kriminell, eller en polis som låtsas vara kriminell och jag fann mycket glädje och ett grymt sätt att avreagera mig på i att roundhousa oskyldiga folk på gatan och sen bryta deras ben). Det finns verkligen hur mycket som helst att göra när man inte känner för att fortskrida handlingen, och även när man är på väg till ett "story mission" så blir man väldigt lätt distraherad av alla blinkande små ikoner på kartan, man kan bara inte låta bli att svänga av "the beaten path" och spöa på några gangsters för att få deras pengar, eller varför inte springa på dejt med en av dina flera flickvänner, kul att ett av uppdragen innefattar att du ska skugga din flickvän för att hon kanske är otrogen mot dig...Har du hört talas om att man inte ska kasta glas i stenhus ? Eller så kan man sjunga Karaoke, eller bara titta på tuppfäktning och en massa andra saker som jag inte orkar ta upp. Det är något med Sidequests som förbryllar mig dock, när an spelar ett open world spel för första gången så kan man nästan inte låta bli att bara springa omkring och göra allihopa innan man ens har börjat på storyn, men när man har klarat spelet och tyckte det var så grymt att man vill spela om det så orkar man inte ens se på sidequests. varför ? Jag menar, varför tröttnar man på sidequests och inte på mainquesten ? Ok, det är ju helt klart mer spännande med en djup och engagerande story än eviga fetchquests men ändå, ibland så kan ju en sidequest vara riktigt spännande, men hur som helst, jag skulle kunna sitta här och diskutera med mig själv hur länge som helst, och det kan ju bli lite enformigt (typ som en sidequest, vilket jag ju brukar hålla på med...) så om ni har någon förklaring till mitt I-lands problem så lämna en komentar, nu för att komma tillbaka till recensionen. Om det är något (mer) jag har att gnälla på så är det väl...grafiken antar jag, den är inte alltid den skarpaste, ens med open world mått mätta, och alla karaktärers ansikten är lika stela som vaxfigurer, allt har en glansig yta men det finns inget där under. förutom det finns det inget direkt negativt att säga om Sleeping dogs, och ändå så är det långt ifrån det bästa spel jag har spelat. Jag tror det har att göra med det faktum att även om allt är kul så får man som sagt känslan av att man spelat det här förut, uppdelat på en massa andra spel, och då, även om det bara är en gnutta, bättre utfört, men så är det. En kopia kommer alltid vara en kopia, även om den så är lika gyllene som originalet och ibland nästan lyckas nå upp till samma nivå som originalet så är det fortfarande bara en imitation, inte "the real deal", men det behöver ju inte vara tråkigt för det eller hur ?

Thursday, August 16, 2012

Hereismypodcast 18: Saker som görs om och saker som man nästan glömt bort

Idag har vi en hel del saker att ta upp, både allvarliga, dumma och helt oförklarliga saker. Sen en hel del roligt också, jag menar, det är väl därför ni är här eller ?

Sunday, August 12, 2012

Slutet på en modern legend

Innan du börjar läsa denna artikel. jag vet inte hur mycket jag kommer spoila, men jag vet att jag kommer diskutera plotten i alla tre filmer och om du inte har sett en eller alla filmer i trilogin så bör du vara försiktig när du läser detta. Jag ska försöka att inte spoila så mycket men jag lovar inget... I tisdags (den 24 Juli) 00:11 så reste jag mig ur biostolen efter dryga tre timmar. Det var en blandad stämning, alla applåderade men jublet höll på sig. Det kändes på något sätt inte rätt, var det här verkligen slutet på en av modern filmkonst mest utstuderade berättelse om brott, plikt, ära, hopp och ovillkorlig hängivenhet? Denna buffliga och högljudda actionrökare som lade mer krut på explosioner än på faktiskt innehåll kan väl inte vara fortsättningen och avslutningen på ett av de bäst skrivna manus under 2000-talet ? Men ju mer jag satt och tänkte på det, desto mer insåg jag vad det var jag hade bevittnat ett innerligt och ärligt slut, inte bara ett slut på historien utan även ett farväl, för hur mycket man än kan önska det så är det ju bekräftat, det här är den sista delen i Christopher Nolans filmsvit om den mörke riddaren. Men vad är det som gör dessa filmer så exceptionella ? Vad är det som göre dessa filmer så mycket bättre än de flesta andra som görs nu för tiden ? Jo det är många aspekter såväl dramaturgiska som tekniska och det började redan i första filmen, Batman begins.
2003 var Batman ganska så död, visst fanns han i tv-serier och i tidiningsform, men som filmkraktär hade det inte gjorts en riktigt bra Batman film sen 1993 (Batman: mask of phantasm). Batman forever och Batman & Robin var riktiga bottennapp, jag måste dock erkänna att jag gillade dem när jag var mindre men ju äldre jag blev desto mer insåg jag vilken skymf dem var. Så när rykten började cirkulera om att en ny Batmanfilm skulle göras och att den skulle handla om hur han blev Batman gick jag i taket. Jag minns fortfarande när jag först läste om det. Det var på nyårsdagen 2005. Jag var på väg hem från några bekanta (ok några bekanta till mina förlädrar) och jag hade med mig senaste numret av Bionytt. Jag hade inte läst hela på resan ner (jag tror vi var i Småland) så jag hade inte upptäckt artikeln om Batman än, men när jag satt där och läste rubriken "Christian Bale i rollen som ny cool Batman" Jag blev så paff att jag faktiskt sparade tidningen och läste om den då och då under året som gick fram tills filmen hade premiär, detta var inna jag var särskilt aktiv på internet (jag var en lat bloomer, jag hade inte ett propert internet förrän 2006 tro det eller ej) så jag hade inte mycket mer information än denna artikel på mjäkiga 12 rader och de bakom kulissen snuttar som visades på TV. Jag har faktiskt kvar tidningen fortfarande, i väldigt bra skick. Men så kom den ödesdigra dagen då jag skulle få se den första nya batman filmen på sju år. Tajmingen var vidrig, jag var hos min mormor och där hon bor har dem bara en lite biograf som typ visar en film i månaden, men tro det eller ej, dem visade faktiskt Batman begins, och det var en smygpremiär som grädde på moset. Jag, min syster och tre till satt alldeles ensamma i en av de minsta biosalonger jag någonsin varit i, och så började filmen. Drygt två timmar senare kom vi alla ut ur biografen och visste att vi sett den bästa Batmanfilmen någonsin, men sådana tankar har man nästan alltid så fort man kommer ut från visningen av en riktigt bra film, det tog inte lång tid innan jag började jämföra den med mina gamla favoriter; Batman (1989) och Batman returns (1992). Jag menar, första halvan av Batman begins så hade han ju inte ens fått idén om att klä ut sig till en lädrelapp, han ba hoppade runt i nåt tempel och tränade hollywoodkarate, men ju fler gånger man såg filmen och insåg hur mycket jobb regissören och skådespelarena tillsammans med manusförfattaren och inte minst scenografen så märkte man att detta var helt klart en mer vuxen och seriös tolkning av Batmanfenomenet, Det var som Peter Vass hade skrivit i den där artikeln i Bionytt. Batman var cool igen. Det handlade inte bara om det faktum att Batman begins var en mycket bättre Batmanfilm än De två senaste, det handlade om det faktum att det här inte var en larvig serietidningsfilm med en massa coola one-liners och explosioner. Det här var en riktig film med tredimensionella karaktärer (nästan alla i alla fall) och en story som inte involverade nedfrysta maktgalningar med isstrålar eller Jim carrey i grön spandexpyjamas. Detta var onda människor med väl förberedda planer och en batmandräkt som var mer pansar än maskeradkostym (plus att den inte hade bröstvårtor) Cristopher Nolan (regissören och medförfattaren) gjorde genidraget att förflytta hela filmen till den verkliga världen, allt var mer eller mindre verkligt, förutom Gotham city då, och han hanterade det hela som om det faktiskt hände på riktigt att en snubbe flög omkring som en jättefladdermus och spöade skurkar. Polisen ifrågasatte huruvida denna karaktär existerade, Alfred oroade sig för sin skyddsling mentala hälsa och till och med Ärkeskurken i filmen, han som fick Bruce Wayne att bli Batman, tyckte att han hade gått för långt. Batman begins vr en väldigt annorlunda Serietidningsfilm. den var liksom som en riktig film och alla andra serietidningsfilmer bleknade i jämförelse. Det skulle ta flera år innan det kom en film baserad på en serietidning som var bättre än Batman begins, och det var The Dark knight...

Thursday, August 9, 2012

Hereismypodcast17: Saker mer om mig än saker om annat

Idag blir det lite kortare, men det är ju faktisk andra gången den här veckan som ni får nöjet att lyssna på mig...så nåt positivt är det ju i alla fall. För alla er som reser mycket och har en Androidlur, glöm ej bort att ladda ner Mixclouds nya app, för då kan ni faktiskt lyssna på mig när ni är på flykt undan lagen, verkligheten eller kronofogden eller varför ni nu är på resande fot.

Tuesday, August 7, 2012

hereismypodcast16: En specialare, The Dark knight rises

Idag ska vi prata om en sak och en sak endast, The Dark knight rises, men eftersom det är jag som ska snacka om The Dark knight rises så kommer det ju bli en hel del snack om en hel del annat också. Gäst i det här avsnittet är den eminente Rebecka Widéen (min syrra)

Thursday, August 2, 2012

hereismypodcast 15: Saker som har hänt sen sist del 2

Lathet är ju en dödssynd (eller är det inte...Jo?) så nu får ni äntligen andra delen på det som påbörjades förra veckan, enjoy.